Det är förstås skillnad på en intern nyhet för ett intranät eller en personaltidning, och externa nyheter för webbplatsen, nyhetsbrevet eller kundtidningen. Men trots att målgrupperna är olika, finns det också stora likheter.
Du måste snabbt väcka intresse, gärna med en bra rubrik och en spännande bild. Därefter ska du ge läsaren intressant, relevant och tydlig information. Det är också viktigt att komma ihåg att många läsare inte är lika insatta i ämnet som du själv. Alla mottagare ska förstå vad du menar utan ansträngning.
Om det är en digital nyhet är det ofta bra att skriva en kortare text och länka till mer information, till exempel att skriva ett kortare inlägg i era sociala medier som länkar till en nyhet på er hemsida. Det är också viktigt att ha med kontaktuppgifter till någon sakkunnig eller ansvarig, så att läsaren kan ta reda på mer.
Font Kommunikation hjälper dig att producera välskrivna nyheter och sprida dem effektivt. Läs gärna mer under Referenser och Samarbete och kontakt.
Tillbaka till sidan Tjänster