Public Relations eller PR har funnits länge. Men det är också ett område som har utvecklats mycket, inte minst tack vare sociala medier. Lite förenklat kan man säga att PR handlar om att ni ska få möjlighet att berätta vilka ni är och vad ni gör på ett positivt sätt – i kanaler där ni måste förtjäna uppmärksamheten.
Högre trovärdighet
När ni köper annonsutrymme kan ni i stort sett själva välja hur ni beskrivs. Det är förstås bekvämt, men har nackdelarna att det ofta kostar mycket pengar och att många läsare struntar i, eller inte ens ser, era annonser eller banners.
Förtjänad uppmärksamhet handlar istället om att paketera och presentera nyheter så att journalister, bloggare, twittrare och andra skribenter vill skriva om dem i sina egna kanaler för sina läsare och följare.
I både papperstidningar och på webben får det redaktionella materialet mycket större uppmärksamhet än annonserna. Det upplevs också som betydligt mer trovärdigt. Vem som helst kan ju köpa annonsutrymme.
Jobba smart, inte dyrt
Ibland försöker man räkna om det förtjänade medieutrymmet till vad det hade kostat att köpa samma uppmärksamhet och spridning med hjälp av annonser. Då kan en framgångsrik PR-satsning motsvara miljontals kronor i annonsutrymme. Även mindre företag eller organisationer med blygsamma budgetar kan lyckas med PR och få enorm spridning på sina nyheter och budskap.
Läs mer om hur Font Kommunikation kan hjälpa till att sprida era nyheter och bygga ert varumärke med förtjänad uppmärksamhet under PR och pressmeddelanden.