Allting går att sälja med mördande reklam? Tvärtom, nästan inget går att sälja på det sättet längre. Dina målgrupper är luttrade, informationströtta, snudd på reklamblinda och ser snabbt igenom tjatiga och förväntade superlativer om hur fantastiska dina produkter och tjänster är.
Du behöver egentligen bara gå till dig själv. När du möter en säljare av den gamla snackiga skolan, till exempel i elektronikbutiken eller bilhallen, stänger du ganska snart av uppmärksamheten och går därifrån. Samma sak händer när du nås av kommunikation och marknadsföring som är överdrivet säljig.
Ditt erbjudande och dina USP:ar
Så vad göra? Jo, definiera styrkorna och svagheterna i dina produkter, gärna med befintliga kunders hjälp. Åtgärda svagheterna så långt möjligt. Ta reda på varför kunderna väljer just ditt erbjudande (hitta dina fördelar eller ”USP-ar”). Du behöver också, på ett kritiskt och objektivt sätt, iklä dig rollen som potentiell ny kund och fundera över vad som är viktigt då, när du är i köpläge och jämför leverantörer.
Sätt på dig kundglasögonen
Det är en konst att se sig själv, sina produkter och sin kundservice med ”utifrån-ögon” snarare än sitt vanliga inifrån-perspektiv. Troligen är det något du behöver bli bättre på, men också få hjälp med. Många företag kan öka sin försäljning avsevärt med ganska begränsade kommunikationsinsatser. Men de lågt hängande frukterna kan vara svåra att se själv, eftersom man ofta är ”hemmablind”.
Kontakta Font Kommunikation om du vill veta vilka insatser vi bedömer skulle öka din försäljning mest. Var gärna öppen och berätta hur affärsmål och budget ser ut. Då blir diskussionen mer konstruktiv och vår input mer användbar. Välkommen!